РМ Твір – роздум у публіцистичному стилі на суспільну тему: «Щоб після мене люди жили краще»
ТЕМА УРОКУ:твір – роздум у публіцистичному стилі на суспільну тему: «Щоб після мене люди жили краще»
МЕТА: розвивати вміння учнів осмислювати задану тему суспільного характеру, обирати відповідний тип мовлення, складати план, підбирати матеріали, будувати твір у публіцистичному стилі; виховувати в учнів культуру мовлення, повагу до людей, усвідомлення свого призначення на землі.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, алгоритми, текст легенди
ТИП УРОКУ: урок розвитку мовлення
ХІД УРОКУ
ХАЙ ОЖИВАЄ ІСТИНА СТАРА: ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ: на сьогоднішньому уроці ми повинні осмислити тему « Щоб після мене люди жили краще». А для цього маємо зрозуміти, що таке життя, яке призначення людини в цьому світі, чи всі люди розуміють своє призначення, що треба робити, щоб людям жилося краще. Перш ніж приступимо до роздумів над цими питаннями, давайте пригадаємо елементи теорії.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ: 1. Які ви знаєте типи мовлення? 2. Який із них ми застосуємо до нашої теми і чому? 3. Пригадайте структуру твору – роздуму. 4. Наше завдання – написати твір у публіцистичному стилі. У вас є основні вимоги до цього стилю. Давайте повторимо їх. ( додаток 1) 5. У додатку 2 вказані засоби виразності мовлення, які можна використати у публіцистичному стилі. Зверніть, будь ласка, на них увагу. ( додаток 2 ) 6. Звідки можна взяти аргументи , докази для написання твору? Щоб ви могли сформулювати основну тезу, яку треба буде доказати, я прочитаю вірш В. Симоненка « Ти знаєш, що ти людина».( читає поезію) 1. Як ви думаєте: хто така людина, яке її призначення на землі? 2. Чи всі люди розуміють своє призначення. Якщо не всі, то чому? 3. Що є причиною того, що людина перестає бути справжньою людиною? Отже, сформулюйте основну тезу нашого роздуму. Наприклад: « Найбільший скарб всього людства є сама людина» ( О. Довженко) 4. Про що ви мріяли в дитинстві? Ким хотіли стати? 5. Чи змінювалися ваші мрії з роками? Чому? Сформулюйте перший пункт плану. Наприклад: 1. Душа летить в дитинство, як у вирій, Бо їй на світі тепло тільки там.( Ліна Костенко) Послухайте, будь ласка, біблійну легенду про три хрести.( переказує легенду). 6. Чи можемо сказати, що доля людини у власних руках? Сформулюйте, як висновок сказаного, другий пункт плану. Наприклад: 2.Люди – господарі власної долі.( Вільям Шекспір) Щоб детальніше пояснити дане висловлювання, прослухайте вірш Любови Забашти: Я хочу жити просто, без прикрас, Без тих гучних банкетів і лахміття, Яке мені здається просто сміттям, Що полонило нерозумних нас. Хай будуть книги й друзі при столі, Хай будуть пісня й мила вишиванка, Хай людські болі, радощі й жалі Заходять в хату з ранку і до ранку!
Отже, творячи свою долю, прокладаючи шлях у майбутнє собі і своїм дітям, ми повинні врахувати багато чинників. . Послухайте ще одну легенду і зробіть висновок, оформивши його підпунктом до плану. . ( Учитель розповідає легенду про двох матерів). Учні формулюють підпункт плану. А. Любов до батьків – основа всіх чеснот ( Ціцерон)
УЧИТЕЛЬ: кожного уроку наголошуємо на тому, що ми без свого краю – ніхто. Треба пам’ятати, що слово « батьківщина» походить від слова « батьки.». Отже, до неї слід ставитися так само, як до батьків. Хіба ми любимо їх за щось – за те, що багаті, за те, що мають багато можливостей, аби забезпечити дітям гарне місце в суспільстві. А якщо батьки бідні? А якщо хворі? Чи не є нашим обов’язком дбати про них за будь – яких обставин? Безперечно, ми це повинні розуміти. То чому ми ж забуваємо, що Батьківщина потребує нашого піклування так само, як батьки. Батьківщина – це святе, як батько і мати. Отже, наступний підпункт плану: ( формулюють учні) Б. Батьківщину люблять не за те, що вона велика, а за те, що вона своя. (Сенека)
УЧИТЕЛЬ: Як ви гадаєте, чи треба людям берегти природу і чому? ( відповідь учнів) Так, природа – це джерело нашого життя. А що робиться сьогодні? Відповідь на це запитання я дам словами колишньої учениці нашої школи Тетяни Мокрецької У твоїх руках – планета блакитна, У твоїх руках – Земля. Не вбивай, не брудни ненаситно Ці гаї, ці ліси, ці поля. У твоїх руках - планета, У твоїх руках – майбуття. Хімікати, Чорнобиль, ракети… Не дай їм зруйнувати життя. У твоїх руках – планета, Не губи її чистоти, Не ув’язнюй в хімічних тенетах, Дай їй вільно, щасливо цвісти. Як би ви сформулювали наступний підпункт плану? В. Живи в гармонії з природою. ( Антична мудрість)
УЧИТЕЛЬ: чи чули ви такий вираз « Час розкидати каміння – минув, прийшов час збирати його»? Що він означає? (відповідь учнів) Отже, як говорив В. Сухомлинський: « Якщо ти за своє життя не побачив жодного каменя й не прибрав його з дороги – ти не людина». Вам творити майбутнє. Не забувайте про те, що треба обирати працю за покликанням, як вчив Сковорода. Саме така праця буде дорога вашому серцю. Улюблена справа буде приносити вам насолоду і моральну, і матеріальну. Саме такий труд буде і на користь державі. Я раджу вам прочитати книгу М. Слабошпицького « Українець, який відмовився бути бідним». Прочитавши її, ви зрозумієте, що значить трудитися на користь собі та державі. Яким буде наступний підпункт плану? Г. Талант і праця – складові нашого успіху. То коли ж людям буде краще жити на землі? Що для цього треба нам з вами зробити? ( відповідь учнів) І на кінець, я хочу прочитати вам вірш нашого земляка Бориса Демківа Погасне в серці голосна тривога І стане вічна кожна наша мить, і буде світла і свята дорога лише тоді, як будемо людьми. І буде юна і щаслива мати гордитися коханими дітьми, а не свій вік і долю проклинати, лише тоді, як будемо людьми. Буде Вкраїна сильна і соборна, І запанує на землі цій мир, І зможемо надіятись на Бога Лише тоді, як будемо людьми Цей вірш – то є відповідь на запитання: Що треба робити, щоб жилося краще? Отже, сформулюйте останній пункт плану – висновок. (відповідь учнів) 3. І зможемо надіятись на Бога лише тоді, як будемо людьми Домашнє завдання: прочитати теоретичний матеріал із підручника на ст. 118-120. Систематизувати зібраний матеріал і підготуватися до написання твору «Щоб після мене люди жили краще»
ДОДАТОК 1 ОСНОВНІ ВИМОГИ ПУБЛІЦИСТИЧНОГО СТИЛЮ 1. АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ 2. ЕМОЦІЙНІСТЬ У ВИКЛАДЕННІ МАТЕРІАЛУ 3. ЗДАТНІСТЬ ВИКЛИКАТИ ІНТЕРЕС У ЧИТАЧІВ 4. ВПЛИНУТИ НА ЧИТАЧА
ДОДАТОК 2 ЗАСОБИ ВИРАЗНОСТІ МОВЛЕННЯ У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ: 1. ПОРІВНЯННЯ 2. ЕПІТЕТИ 3. МЕТАФОРИ 4. РИТОРИЧНІ ЗАПИТАННЯ 5. ОКЛИЧНІ Й ПИТАЛЬНІ РЕЧЕННЯ 6. ЗВЕРТАННЯ