КЛАСна РОДИНА

Неділя, 24.11.2024, 08:52

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Методична зала » Кабінет світової літератури

Кабінет світової літератури у школі

Кабінет — Спеціально обладнане приміщення В науково-дослідних, навчальних та інших закладах і установах для пропаганди певних знань, занять тощо.

Чи потрібне спеціально обладнане приміщення для пропаганди знань зі світової культури, зокрема літератури, у загальноосвітній школі? Це запитання виникло ще п'ятнадцять років тому, а сьогодні відповідь на нього вже стала аксіомою.

Враховуючи досвід створення кабінетів літератури минулого століття, визначимо Головні проблеми, Які постали перед учителями світової літератури у сучасний період, а саме:
Мета і призначення кабінету світової літератури;

Організація кабінету та його обладнання;

І — Кабінет як місце навчальної та позакласноїроботи;
  — керівні органи кабінету та ін.

Починаючи з 1913 р., коли відомі вчені-методисти М. Соколов і Г. Тумім уперше порушили проблему створення шкільного кабінету літератури, це питання знайшло відображення у працях О. Гуревича та О. Слєтової (1929, 1930), О. Хлєбникової (1950), В. Голубкова (1962), Л. Прессмана (1975, 1983), Є. Пасічника (2000) та інших учених, які дійшли загального висновку про те, що:

Кабінет світової літератури — Це спеціально обладнаний навчально-методичний центр, який повинен забезпечувати найвищі рівні викладання літератури — науковий, естетичний, навчальний, методичний, виховний. Саме тут відбувається залучення учнів до світу прекрасного, виховується любов до книжки, формуються критерії сприйняття творів світового мистецтва.

Мета вивчення світової літератури у загальноосвітній школі, яка визначена у програмах (2001), а також зміст навчального матеріалу безпосередньо впливають на обладнання, методи, прийоми та форми роботи кабінету.

Розглянемо з деякими уточненнями та міркуваннями проблему обладнання кабінету світової літератури, визначимо її новий зміст за рубриками:

Документальні матеріали;
Словесно-образна наочність;
Критичні та літературознавчі матеріали;
Періодичні видання;
Методична література;
Довідкова література;
Наочність і ТЗН;
Матеріали досвіду школи;
Картотека.
Документальні матеріали


Як і кожен громадянин України, вчитель у своїй роботі керується передусім державними документами. Для цього йому необхідно бути добре обізнаним з правознавством — наукою про встановлення найвищим органом державної влади загальнообов'язкових правил, які мають найвищу юридичну силу. Тому в кабінеті потрібно мати «Конституцію України» і виконувати закон України про освіту. Вчитель має знати, що існують державні стандарти Міністерства освіти і науки України, на підставі яких створюються програми шкільних дисциплін.

У кабінеті повинна бути програма шкільної дисципліни, яка має гриф МОН України і визнана як чинна.

Наявність і знання найважливіших документальних матеріалів підвищують аргументованість і переконливість будь-яких повідомлень вчителя, свідчать про його ґрунтовну соціально-політичну та науково-методичну підготовку. .

Словесно-образна наочність

До неї насамперед належить досить широкий добір художньої літератури.
Оснащуючи кабінет художніми текстами, варто звернути особливу увагу на підручники-хрестоматії та посібники-хресто-матії. Саме вони спроможні забезпечити учнів програмовими художніми текстами. Велика кількість варіантів наявних підручників та посібників-хрестоматій відкриває для вчителя можливість вибору. Здійснити вдалий вибір йому допоможуть знання критеріїв, розроблених вченими-методистами, а саме:

Відповідність композиції та змісту хрестоматій чинНим програмам із зарубіжної літератури;
Науково-теоретичний рівень хрестоматій;
Якість методичного забезпечення;
Урахування специфіки вивчення світової літератури у середніх і старших класах;
Гуманістичний зміст хрестоматій, що сприяє духовноМу самовизначенню учня;
Висока педагогічна цінність і значний виховний ефект;
Яскраво виражена репрезентативність;

— Психологічна відповідність конкретному віковому періоду;
— якісний літературний переклад та визначений обсяг видання.


Наявність художнього тексту на уроці є запорукою його ефективного вивчення. Тому хрестоматії по кожному класу важливо придбати для кабінету заздалегідь. Це дасть змогу забезпечити на уроці художнім текстом кожного учня, що сприятиме ефективному навчанню школярів читати й аналізувати програмові твори.

До словесно-образної наочності належать не лише хрестоматії. Є досить широкий вибір літератури різного характеру для забезпечення наукового рівня викладання. Це зібрання книжок для позакласного і самостійного читання та визначні художні тексти, які не ввійшли до шкільних програм. Прилучити учнів до читання художньої літератури або проілюструвати наслідки такої роботи можуть стенди рекламно-агітаційного характеру, які матимуть, приміром, такі назви: «Моя улюблена книжка», «Під зеленим абажуром», «У світі літератури», «Що ти читаєш?», «Таємниці улюблених книжок», «Хто, де, коли, що?» та ін.

Звернення до літературно-критичного матеріалу в школі має велике значення. Учні отримують інформацію пізнавального і виховного характеру, яка спрямована на формування вмінь та навичок самостійної роботи з художнім текстом. Аналізуючи художній твір разом з критиком, учень має можливість порівняти свої враження, сприймання, погляди, думки, висновки з точкою зору вченого, звернути увагу на аргументи, які висуває критик, і зіставити їх зі своїми, зробити висновки. Це один з найефективніших прийомів формування світогляду учня. Знання й уміння, які отримують учні під час роботи з літературно-критичним матеріалом, знадобляться їм у житті незалежно від їхньої майбутньої професії. Запропоновані критичні й літературознавчі праці містять цікавий та цінний матеріал і про письменників, що стане у пригоді на уроках з вивчення біографії і творчого шляху митців.

Періодичні видання

Поповнення кабінету періодичними виданнями допоможе вчителю стежити за новими досягненнями критики, літературознавства, методики та інших наук, які є методичними основами шкільної дисципліни «Зарубіжна література». Але неможливо осягнути неосяжне — мати всю періодику з цих наук. Досвід оснащення кабінетів літератури в школі показує, що доцільно мати папки, куди вчитель разом з учнями буде збирати найважливіші матеріали з газет та журналів. Ці папки можуть комплектуватися для кожного класу або за темами, наприклад:

— Письменники світової літератури (персонали).
— Світова література і театр.
— Світова література і кіно (телебачення).
— Світова література і живопис (скульптура). — Світова література.
— Література рідного краю.


Щоб легше і зручніше було користуватися накопиченим у папках матеріалом, потрібно завести картотеку, якою могли б користуватися й учні, й учитель і яку складали б разом. Картка може мати такий зміст:

Автор.
Назва статті, її анотація.
Газета, журнал.
Дата опублікування.

Найновіший матеріал розміщується на постійно діючих стендах.

У кабінеті обов'язково мають бути науково-методичні періодичні видання. Наприклад журнали: «Всесвітня література в середніх навчальних закладах України», «Всесвітня література та культура в навчальних закладах України», «Зарубіжна література в навчальних закладах», «Вікно у світ» та ін. Саме вони триматимуть словесника в курсі всіх новин у галузі літератури й методики її викладання. Наведемо для прикладу рубрики журналу «Всесвітня література в середніх навчальних закладах України»:

Нові програми
Орієнтовне планування уроків зарубіжної літератури.
Спецвипуски.
Нова школа: практика, проблеми.
Методика, пошук, досвід, завтра — На урок.
Аналіз твору: теорія і практика.
Хроніка.
Пам'ятні дати.
Позакласний час.
Оснащуємо кабінет світової літератури та ін.


Щороку вчитель переглядає журнали і найкращі матеріали залишає у папках.

Окрім науково-методичних періодичних видань, підвищувати свій професійний рівень вчителю допоможуть ґрунтовні методичні дослідження. На сьогодні таких досліджень з методики світової літератури ще обмаль. Серед них відзначимо такі: «Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах» (Л. Мірошниченко), «Організація та розвиток читацької діяльності школярів», «Теорія і технологія розвитку читацької діяльності старшокласників у процесі вивчення зарубіжної літератури» (О. Ісаєва), «Теорія і технологія вивчення перекладних художніх творів у старших класах загальноосвітньої школи» (Ж. Клименко). Ця література призначена суто для вчителя, її наявність в кабінеті дасть змогу своєчасно нею скористатися за виникнення будь-якої методичної проблеми.


Джерело: http://www.testsoch.com/
Категорія: Кабінет світової літератури | Додав: Maria (12.03.2013)
Переглядів: 2792 | Теги: Кабінет світової літератури у школі | Рейтинг: 0.0/0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Форма входу

Категорії розділу

Методичні рекомендації [17]
Світова література
Нормативні документи [2]
Документи про освіту
Кабінет світової літератури [3]
Методичні зустрічі [3]

Пошук

Статистика


Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

Міні-чат

Друзі сайту