РМ Твір – роздум у публіцистичному стилі на суспільну тему: «Щоб після мене люди жили краще» - МОКРЕЦЬКА Л. Т. - Обмін досвідом - Каталог статей - КЛАСна РОДИНА

КЛАСна РОДИНА

Понеділок, 16.01.2017, 18:04

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Обмін досвідом » МОКРЕЦЬКА Л. Т.

РМ Твір – роздум у публіцистичному стилі на суспільну тему: «Щоб після мене люди жили краще»

ТЕМА УРОКУ:твір – роздум у публіцистичному стилі на суспільну тему: «Щоб після мене люди жили краще»

МЕТА: розвивати вміння учнів осмислювати задану тему суспільного характеру, обирати відповідний тип мовлення, складати план, підбирати матеріали, будувати твір у публіцистичному стилі; виховувати в учнів культуру мовлення, повагу до людей, усвідомлення свого призначення на землі.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, алгоритми, текст легенди

ТИП УРОКУ: урок розвитку мовлення

ХІД УРОКУ

ХАЙ ОЖИВАЄ ІСТИНА СТАРА:
ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ: на сьогоднішньому уроці ми повинні осмислити тему « Щоб після мене люди жили краще». А для цього маємо зрозуміти, що таке життя, яке призначення людини в цьому світі, чи всі люди розуміють своє призначення, що треба робити, щоб людям жилося краще. Перш ніж приступимо до роздумів над цими питаннями, давайте пригадаємо елементи теорії.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ:
1. Які ви знаєте типи мовлення?
2. Який із них ми застосуємо до нашої теми і чому?
3. Пригадайте структуру твору – роздуму.
4. Наше завдання – написати твір у публіцистичному стилі. У вас є основні вимоги до цього стилю. Давайте повторимо їх. ( додаток 1)
5. У додатку 2 вказані засоби виразності мовлення, які можна використати у публіцистичному стилі. Зверніть, будь ласка, на них увагу. ( додаток 2 )
6. Звідки можна взяти аргументи , докази для написання твору?
Щоб ви могли сформулювати основну тезу, яку треба буде доказати, я прочитаю вірш В. Симоненка « Ти знаєш, що ти людина».( читає поезію)
1. Як ви думаєте: хто така людина, яке її призначення на землі?
2. Чи всі люди розуміють своє призначення. Якщо не всі, то чому?
3. Що є причиною того, що людина перестає бути справжньою людиною?
Отже, сформулюйте основну тезу нашого роздуму.
Наприклад: « Найбільший скарб всього людства є сама людина»
( О. Довженко)
4. Про що ви мріяли в дитинстві? Ким хотіли стати?
5. Чи змінювалися ваші мрії з роками? Чому?
Сформулюйте перший пункт плану.
Наприклад: 1. Душа летить в дитинство, як у вирій,
Бо їй на світі тепло тільки там.( Ліна Костенко)
Послухайте, будь ласка, біблійну легенду про три хрести.( переказує легенду).
6. Чи можемо сказати, що доля людини у власних руках?
Сформулюйте, як висновок сказаного, другий пункт плану.
Наприклад: 2.Люди – господарі власної долі.( Вільям Шекспір)
Щоб детальніше пояснити дане висловлювання, прослухайте вірш Любови Забашти:
Я хочу жити просто, без прикрас,
Без тих гучних банкетів і лахміття,
Яке мені здається просто сміттям,
Що полонило нерозумних нас.
Хай будуть книги й друзі при столі,
Хай будуть пісня й мила вишиванка,
Хай людські болі, радощі й жалі
Заходять в хату з ранку і до ранку!

Отже, творячи свою долю, прокладаючи шлях у майбутнє собі і своїм дітям, ми повинні врахувати багато чинників. . Послухайте ще одну легенду і зробіть висновок, оформивши його підпунктом до плану. . ( Учитель розповідає легенду про двох матерів). Учні формулюють підпункт плану.
А. Любов до батьків – основа всіх чеснот ( Ціцерон)

УЧИТЕЛЬ: кожного уроку наголошуємо на тому, що ми без свого краю – ніхто. Треба пам’ятати, що слово « батьківщина» походить від слова « батьки.». Отже, до неї слід ставитися так само, як до батьків. Хіба ми любимо їх за щось – за те, що багаті, за те, що мають багато можливостей, аби забезпечити дітям гарне місце в суспільстві. А якщо батьки бідні? А якщо хворі? Чи не є нашим обов’язком дбати про них за будь – яких обставин? Безперечно, ми це повинні розуміти. То чому ми ж забуваємо, що Батьківщина потребує нашого піклування так само, як батьки. Батьківщина – це святе, як батько і мати. Отже, наступний підпункт плану: ( формулюють учні)
Б. Батьківщину люблять не за те, що вона велика, а за те, що вона своя. (Сенека)

УЧИТЕЛЬ:
Як ви гадаєте, чи треба людям берегти природу і чому? ( відповідь учнів)
Так, природа – це джерело нашого життя. А що робиться сьогодні? Відповідь на це запитання я дам словами колишньої учениці нашої школи Тетяни Мокрецької
У твоїх руках – планета блакитна,
У твоїх руках – Земля.
Не вбивай, не брудни ненаситно
Ці гаї, ці ліси, ці поля.
У твоїх руках - планета,
У твоїх руках – майбуття.
Хімікати, Чорнобиль, ракети…
Не дай їм зруйнувати життя.
У твоїх руках – планета,
Не губи її чистоти,
Не ув’язнюй в хімічних тенетах,
Дай їй вільно, щасливо цвісти.
Як би ви сформулювали наступний підпункт плану?
В. Живи в гармонії з природою. ( Антична мудрість)

УЧИТЕЛЬ: чи чули ви такий вираз « Час розкидати каміння – минув, прийшов час збирати його»? Що він означає? (відповідь учнів)
Отже, як говорив В. Сухомлинський: « Якщо ти за своє життя не побачив жодного каменя й не прибрав його з дороги – ти не людина». Вам творити майбутнє. Не забувайте про те, що треба обирати працю за покликанням, як вчив Сковорода. Саме така праця буде дорога вашому серцю. Улюблена справа буде приносити вам насолоду і моральну, і матеріальну. Саме такий труд буде і на користь державі. Я раджу вам прочитати книгу М. Слабошпицького « Українець, який відмовився бути бідним». Прочитавши її, ви зрозумієте, що значить трудитися на користь собі та державі.
Яким буде наступний підпункт плану?
Г. Талант і праця – складові нашого успіху.
То коли ж людям буде краще жити на землі? Що для цього треба нам з вами зробити? ( відповідь учнів)
І на кінець, я хочу прочитати вам вірш нашого земляка Бориса Демківа
Погасне в серці голосна тривога
І стане вічна кожна наша мить,
і буде світла і свята дорога
лише тоді, як будемо людьми.
І буде юна і щаслива мати
гордитися коханими дітьми,
а не свій вік і долю проклинати,
лише тоді, як будемо людьми.
Буде Вкраїна сильна і соборна,
І запанує на землі цій мир,
І зможемо надіятись на Бога
Лише тоді, як будемо людьми
Цей вірш – то є відповідь на запитання:
Що треба робити, щоб жилося краще?
Отже, сформулюйте останній пункт плану – висновок. (відповідь учнів)
3. І зможемо надіятись на Бога лише тоді, як будемо людьми
Домашнє завдання: прочитати теоретичний матеріал із підручника на
ст. 118-120. Систематизувати зібраний матеріал і підготуватися до написання твору «Щоб після мене люди жили краще»

ДОДАТОК 1
ОСНОВНІ ВИМОГИ ПУБЛІЦИСТИЧНОГО СТИЛЮ
1. АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ
2. ЕМОЦІЙНІСТЬ У ВИКЛАДЕННІ МАТЕРІАЛУ
3. ЗДАТНІСТЬ ВИКЛИКАТИ ІНТЕРЕС У ЧИТАЧІВ
4. ВПЛИНУТИ НА ЧИТАЧА

ДОДАТОК 2
ЗАСОБИ ВИРАЗНОСТІ МОВЛЕННЯ У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ:
1. ПОРІВНЯННЯ
2. ЕПІТЕТИ
3. МЕТАФОРИ
4. РИТОРИЧНІ ЗАПИТАННЯ
5. ОКЛИЧНІ Й ПИТАЛЬНІ РЕЧЕННЯ
6. ЗВЕРТАННЯ
Категорія: МОКРЕЦЬКА Л. Т. | Додав: Maria (05.03.2013)
Переглядів: 7750 | Теги: твір – роздум «Щоб після мене люди, Переволоцька ЗОШ І-ІІІ ст.., розвиток мовлення, Мокрецька Любов Тарасівна | Рейтинг: 4.0/3
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Форма входу

Категорії розділу

ЯРЕМКО М. Ф. [8]
Вчитель світової літератури Бучацього колегіуму та ліцею
КЕРНИЦЬКА Л. І. [2]
Вчитель світової літератури Переволоцької ЗОШ І-ІІІ ст.
МОКРЕЦЬКА Л. Т. [10]
Вчитель української мови та літератури Переволоцької ЗОШ І-ІІІ ст.
ВІДКРИТИЙ УРОК [1]

Пошук

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Міні-чат

Друзі сайту