КЛАСна РОДИНА

Четвер, 25.04.2024, 20:34

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Обмін досвідом » МОКРЕЦЬКА Л. Т.

Інтегрований урок у 6 класі «Образ матері. Почуття, навіяні поезією І.Калинця « Писанка».

Викачати презентації: «Всесвіт у писанці» My WebPage
Образ матері. Почуття, навіяні поезією І.Калинця "Писанка” My WebPage


Тема: образ матері. Почуття, навіяні поезією « Писанка».

Мета: продовжити знайомство школярів із творчістю І. Калинця, з’ясувати ідейно – тематичне спрямування поезії, художні особливості, охарактеризувати образ матері; розвивати творче мислення, культуру зв’язного мовлення, грамотно висловлювати власні думки, передавати свої почуття, враження, вміння осмислювати прочитане; виховувати любов до поетичного слова, до мами – найдорожчої людини для кожного, пошану до народних звичаїв, до творчості І. Калинця.

Тип уроку: інтегрований урок( українська література, трудове навчання, художня культура, музика) з використанням ІКТ.

Обладнання: портрет І. Калинця, бібліотечка його творів для дітей, зразки українського писанкарства, нетрадиційні писанки, виготовлені учнями школи з бісеру, тлумачний словник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
Мамо! Мамо! Вічна і кохана.
Ви пробачте, що був неуважний.
Знаю, Ви молилися за мене
Дні і ночі, сива моя нене…
Микола Луків
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
1. Прослуховування аудіозапису. (звучить запис пісні "Мамо, мамочко моя!”)
2. Створення ситуації результативної роботи: простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу. А тепер обміняймося дарунками – доторкніться долонькою до долоньки.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями:
1. Які найважливіші християнські свята відзначають у вас вдома?
( Різдво Христове, Старий Новий Рік, Водохреща, Великдень, Трійця або Зелені свята, Спаса та інші)
2. Коли за календарем їх святкують?
( 7 січня, 14 січня, 19 січня, Великдень та Трійця коли припаде, Спаса – 19 серпня)
3. Які традиції пов’язані із цими святами?
Різдво – свята вечеря, коляда
Старий Новий рік – засівання
Водохреща – освячення води, окроплення домівок.
Великдень – гаївки, освячення пасок, розмальовування писанок.
Трійця – заквітчання осель, воріт зеленим листям.
Спаса – освячення фруктів.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Наш сьогоднішній урок буде пов'язаний із традицією виготовлення писанок. Урок умовно поділимо на етапи.
Перший етап – вчимося слухати. На урок я запросила вчителя художньої культури, який розкаже вам про історію виготовлення писанок.

Учитель художньої культури. Звичай виготовляти писанки виник на території України дуже давно. Глиняні, кам’яні яйця, розписані геометричним і рослинним орнаментом, знайдені археологами в Україні ХІ – ХІІ ст.. Здавна яйця люди вшановували як символ життя. Слов’яни уявляли світ як велетенське яйце. У християн писанка символізує воскресіння Ісуса Христа. Писанки виготовляли сільські дівчата і жінки, монастирські ченці й іконописці, міські панночки, пекарі та інш. Інколи подряпували візерунки, орнаментували воском і фарбували в кілька кольорів, тоді як у місті вдавалися до різних штучних способів: наклеювали шматки кольорового паперу, тканини, нитки тощо. Писанки переважно виготовлялися для себе і лише зрідка для продажу. Кілька років тому в Коломиї, що на Івано – Франківщині, відкрився оригінальний музей писанки. Форма будівлі музею – гігантська писанка. Сьогодні писанкарство збереглося і розвивається завдяки майстрам старшого покоління, завдяки вашим бабусям, матусям, які щороку в переддень світлого Христового Воскресіння теж розписують писанки. Оригінальний орнамент писанок несе прадавні символи світорозуміння і природи, єднає з традицією нашого народу.

Учитель. У нашій школі цей звичай підтримується завдяки наполегливій праці вчителя трудового навчання Майор Орисі Михайлівні. Правда її писанки – нетрадиційні. Вони виготовлені із різнокольорових ниток та бісеру. А допомагають вчителю наші учні.
/ вчитель трудового навчання розповідає про процес виготовлення писанок і демонструє власні писанки/

Учитель. Другий етап – вчимося виразно читати. Виразно прочитаємо поезію
І. Калинця « Писанка». За допомогою щирого рідного слова спробуймо відчути теплоту, радість, насолоду від такої праці.
/ Виразне читання поезії вчителем/

Учитель. Прочитайте мовчи поезію.
Розпочинаємо аналіз твору із словникової роботи.

Писанка – прикрашене узорами яйце, що має символічне обрядове значення.
Писачок – паличка для нанесення узорів на писанку.
Філігранний – майстерний, тонкий.
Стилізовані – виконані на зразок якогось стилю.
Маєво – виблискування, маяння.
Оболоні – луки.
Космацький орнамент – дуже дрібний орнамент, що покриває всю поверхню писанки. Зародився в с. Космачі, що лежить високо в Карпатських горах. Там майже всі жителі займаються писанкарством.


Учитель. Третій етап – вчимося відтворювати.

Бесіда за змістом вірша.

1. Що необхідно людині для того, щоб творити писанки?( хист, талант, уміння, творча уява, бажання, настрій)
А зараз я попрошу вас відповіді на питання підкріплювати виразним читанням цитат.
2. Хто є автором писанок? ( мама)
Виводить мама дивним писачком
По білому яйці воскові взори.
3. Чим мати розмальовує речі? Чи можна її вважати чародійкою? ( писачком )
4. Що саме мама зображує на писанці?

Перший учень: спочатку ми бачимо, як мама красить писанку у відварі із цибулі, настоях трав і кори дерев.

Мандрує писанка по мисочках
Із цибулинним золотим узваром,
З настоями на травах і корі,
На веснянім і на осіннім зіллі.

Другий учень: мама немов весь світ зображає на писанці: і ясне сонце, і різнокольорові квіти, і березовий гай, у якому бродять олені.
То вже вона, як дивовижний світ,
То вже дзвенить, як згусток сонця,
Буяють буйно квіти у росі,
Олені бродять в березневім соці.

Третій учень: на маминій писанці ми бачимо чудові сади, намальовані у певному стилі, а також немов мереживо перед нами постає космацький орнамент.
І стилізовані сплітаються сади
У маєві густих обрамлень,
Мереживом найтоншим мерехтить
Геометричний космацький орнамент.

5. Куди немов поринає автор, споглядаючи мамині писанки? ( у дитячі мрії, де писанки, немов сонечка, що котяться у мамині долоні)

І я поплив у світ дитячих мрій
На білі колискові оболоні…
Котились писанками ізгори
Ясні сонця у мамині долоні.

6. Яким же уявляє світ дитина за допомогою маминих писанок і що на вашу думку символізують кольори? ( світ – багатий, красивий, безмежний, дивовижний. Зелений колір – життя, червоний – любов, оранжевий – сонечко, голубий – спокій, мир та інш.)

Учитель: 1.Сформулюйте тему вірша

Тема: зображення чарівної краси, яку творять мамині руки за допомогою «дивного писачка».
Спробуйте відтворити почуте усною розповіддю у вигляді казки за поданим початком:
Одного разу я потрапила у казковий палац. Посередині зали стояв незвичайний стіл, на якому горіла свічка. Лунала тиха мелодія. Раптом відчинилися двері, ввійшла красива фея…

Учитель. Четвертий етап – вчимося аналізувати. А зараз групова робота. Клас поділений на три групи. Для кожної групи - індивідуальне завдання. Після виконання його зробимо висновок про використання художніх засобів.

Перша група: вибирає зорові образи поезії.
Друга група: виписує епітети, порівняння
Третя група: метафори.

Зорові образи Епітети, порівняння Метафори
Мама, писачок, яйце, узори, мисочка, золотий узвар, осіннє зілля, згусток сонця, квіти,олені, сади, оранжева писанка, мамині долоні. Дивний писачок,золотий узвар,стилізовані сади,ясні сонця, колискова оболоня.

Порівняння:
«…як дивовижний світ»,
« …як згусток сонця».
«мандрує писанка», « писанка оранжево горить», « буяють квіти»,
« олені бродять», « сади сплітаються», « мереживом мерехтить»,
« поплив у світ мрій»,
« сонце котилось».

Висновок: поезія « Писанка» багата художніми особливостями. Основну роль у ній відіграють метафори, а також зорові образи, які постають перед нами. Найважливішим із них є образ матері.

Учитель: то яка основна думка та ідея поезії?
Основна думка: мамині руки здатні відтворити дивовижне, чудове, красиве, те, що назавжди залишиться в дитячій уяві.

Ідея: уславлення материнської праці, її талановитості, прагнення відтворити дивовижний світ для своєї дитини.

Учитель: П’ятий етап – вчимося мислити.
1.Який настрій переважає у поезії і завдяки чому поетові вдалося передати саме таке відчуття?
/відповідь учня/
Учитель. Мама – найдорожча людина на світі. Про це всім відомо, і доказом є народна мудрість. Які прислів’я і приказки про маму ви вивчили вдома?
/ відповідь учнів/
/можна спроектувати на екран прислів’я і приказки/

1. Мама - вірна порадниця.
2. Нема того краму, щоб купити маму.
3. Матері ні купити, ні заслужити.
4. На світі знайдеш усе, крім рідної матері.
5. На сонці тепло, а біля матері добре.
6. Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
7. Мати сама не з’їсть, а дітей нагодує.
8. Як ластівка з ластів’ятком , так матінка з дитятком.

УЧИТЕЛЬ: щоб показати любов до мами, про неї складають вірші, пісні. Прослухайте уважно декілька із них. Спробуйте передати свої почуття, які навіяли вам поетичні рядки.
( звучать поетичні рядки про маму)

Учитель: шостий етап – вчимося творити ( розвиток мовлення – творча робота, створення асоціативних писанок)
1.Ми сьогодні прослухали багато хороших слів про маму. Хто був уважний, то пригадає, як можна звернутися до мами ? Слова-звернення прикріпити до макету писанки №1
Відповідають учні. ( мамо, матусе, нене, ненечко, матінко, матусенько, мамочко, мамцю, мамонько…)
2. Які почуття викликала у вас поезія І. Калинця « Писанка» ? Відповіді прикріпити до макету № 2
3. Яким постає світ перед вами із маминих писанок? Відповіді прикріпити до макету № 3
Підсумок уроку.

Учитель. Поезія І.Калинця навіяла нам почуття великої любові до мами. Пам’ятайте, діти, заповідь Божу « Любіть батька і неньку і добре Вам буде на землі».
/якщо є час, розповідає легенду про двох матерів: Білокосу і Чорнокосу/
Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

Домашнє завдання: диференційоване.
1. Скласти тематичний словничок « Великдень».
2. « Подарунок на пам'ять» – розмалювати писанку тими кольорами, які зображені в поезії.
3. Написати міні – твір « Портрет писанки» або
« Котились писанками ізгори ясні сонця у мамині долоні. »
4. Скласти вірш про маму.
Категорія: МОКРЕЦЬКА Л. Т. | Додав: Maria (05.03.2013)
Переглядів: 3434 | Теги: І Калинець «Писанка», інтегрований урок, образ матері, поезія « Писанка», Мокрецька Любов Тарасівна, Переволоцька ЗОШ І-ІІІ ст.., презентація «Всесвіт | Рейтинг: 5.0/1
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Форма входу

Категорії розділу

ЯРЕМКО М. Ф. [8]
Вчитель світової літератури Бучацього колегіуму та ліцею
КЕРНИЦЬКА Л. І. [2]
Вчитель світової літератури Переволоцької ЗОШ І-ІІІ ст.
МОКРЕЦЬКА Л. Т. [10]
Вчитель української мови та літератури Переволоцької ЗОШ І-ІІІ ст.
ВІДКРИТИЙ УРОК [1]

Пошук

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Міні-чат

Друзі сайту