КЛАСна РОДИНА

Субота, 16.12.2017, 23:36

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Обмін досвідом » ЯРЕМКО М. Ф.

Ф. Дюрренматт «Гостина старої дами». Алегорично - моральний сенс сюжету драми. Проблема цінності життя окремої людини...

Викачати з сервера "Система уроків по Ф. Дюрренматту": My WebPage

Тема.
Ф. Дюрренматт «Гостина старої дами». Алегорично - моральний сенс сюжету драми. Проблема цінності життя окремої людини, спокутування боргів минулого, права сили у світлі духовного досвіду повоєнної Європи

Мета: ознайомити учнів з художньою моделлю світу Ф. Дюрренматта; з’ясувати основні причини, що вплинули на вибір персонажів твору; розвивати навички цілісної характеристики драматичних образів; розвивати філологічну чутливість до сприйняття мовної структури твору; вміння обстоювати свою думку, спираючись на текст; виховувати особистий погляд на проблеми, порушені у трагедії.

Обладнання: тексти творів, опорні схеми, слайди, епіграф

Тип: проблемний урок з елементами дослідницької роботи

Сюжет лише тоді продуманий до кінця, коли
береться його найгірший варіант
Ф. Дюрренматт
Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів
Відбулась перша зустріч із трагікомедією Ф. Дюрренматта «Гостина старої дами». Які ваші перші враження?
Хто, на ваш погляд, є головним героєм п’єси?
Про що розповідає п’єса?
Чи можна її назвати драмою - трагедією?
Що свідчить про те, що текст даного твору призначений для сцени?
Чи є серед вас такі, які прочитали драму із захопленням? Що його викликало? Приємно чи неприємно вразив цей твір? Обґрунтуйте свою думку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель (Слайд №8). Дюрренматт – іронічний та серйозний водночас. П’єсі «Гостина старої дами» (1956) письменник дав жанрове визначення «трагічної комедії». Визнана одним з кращих творів драматурга, вона є своєрідним підсумком спостережень над суспільною психологією. Правда у творі жорстока й нещадна, однак лише таким може бути дієве попередження людству, що забуває про справедливість.

Гротескні перебільшення, балаганні жарти, несподівані парадокси, властиві трагікомедії, дозволяють, на думку Дюрренматта, зобразити не лише справжню природу світу та людини, але й показати механізми несправедливості.

Багато письменників у своїх творах намагалися розкрити причини перетворення звичайної людини на вбивцю. Але важко назвати хоч один твір, де це відбувається не з однією людиною, а одразу з усіма мешканцями цілого міста. Драматург у своїй п’єсі намагається зрозуміти саму здатність людей приймати злочин за норму, розкриває соціальні та психологічні причини, що пояснюють інертність або відверте сприяння злу.

«Ми присутні при одному з найбільших соціальних експериментів нашої епохи», – говорить радіокоментатор у п’єсі. Наше завдання – з’ясувати основні причини, що вплинули на вибір персонажів твору, дослідити суспільну психологію, навчитися обстоювати свою думку, спираючись на текст.

ІІІ. Робота над темою уроку

З теорії літератури. Трагікомедія – вид драматичних творів, котрий має ознаки як трагедії, так і комедії. Трагікомічне світобачення, що лежить в основі трагікомедії, пов’язане з відчуттям відносності існуючих критеріїв життя, абсурдності буття, відмовою від моральних абсолютів, непевності в духовних цінностях.

Діалог (Слайд № 9).

Що складає основу змісту трагікомедії? (Гріхопадіння мешканців вигаданого провінційного містечка Гюлен)

Що ви дізналися про містечко Гюлен та його мешканців? Чи скаржилися гюленці на своє життя? («Животіємо», «Здихаємо»)

Що ви знаєте про минуле Гюлена? («…ми були містом культури», «одним з найпередовіших у країні», «у Європі», «Тут ночував Гете»)

Чи сподіваються жителі містечка на краще життя? Хто, як вони вважають, зміг би їм допомогти? Кому віддають перевагу – Богові чи мільярдерці? («Мільярдерка – наша єдина надія», «Але він (Бог) грошей не платить»)

Як готуються жителі провінційного містечка до приїзду Клер Цаханасян?

Чиєю допомогою думають скористатися, щоб отримати мільйони від «старої дами»?

Що обіцяє бургомістр (голова міської управи) крамареві за допомогу витрусити мільйони у Клер Цаханасян? («Запропонуємо обрати вас моїм наступником»)

Міні – дослідницька робота: наведіть приклади іронічного ставлення драматурга до головної героїні.

Портрет: «руда», «з дивною грацією попри всю сміховинність», «видженджурена далі нікуди»

З висловлювань героїні: «вітаю вас з цими дівулями», «ви йолоп», «шкварчите, вчителю свою просту народну пісню»

З ремарок: «муркоче, як стара кішка», «тицяє троянди»

Із трагічних повідомлень (Як зізнається сама Клер, у неї внаслідок багатьох аварій майже все – протези)

Яку мету переслідує автор, вживаючи гротеск? (Гротеск – це одна із найважливіших можливостей бути точним. Саме гротеск допомагає акцентувати увагу на досить серйозних речах, які подані під маскою . Для гротеску характерні: фантастична основа, тяжіння до особливих, незвичайних, спотворених форм; поєднання в одному предметі чи явищі несумісних, різко контрасних якостей, що призводить до абсурду, робить неможливою логічну й вичерпну інтерпретацію гротескного образу; заперечення усталених художніх і літературних норм, стильова неоднорідність).

Чи могли ви передбачити на початку твору, для чого «стара дама» привезла домовину?

Рольова гра (Розповідь учениці про минуле Клари Вешер від імені героїні)

Вчитель. Жителі Гюлена – люди як люди. Вони не проти, щоб догодити «старій дамі», але її умова викликала шок і обурення. Ось тут якраз час стає засобом перевірки моральних переконань мешканців міста. Ми вже вище зазначали, що спочатку вони намагались зберегти зовнішню пристойність. День за днем вони падають нижче і нижче. Зловісне «Я почекаю» за короткий час розпалить апетит гюленців.

Читання «за ролями»: ІІ дія (Бургомістр розмовляє з Ілем)

Докажіть, що свідомість гюленців вражена вірусом конформізму.
Прослідкувати поведінку бургомістра впродовж ІІІ дій (Слайд № 10 )

Робота над характеристикою Клер Цаханасян

Діалог.

Що супроводжує «стару даму» при в’їзді в Гюлен та виїзді з нього? Чи передбачили ви фінал п’єси?

Чи змінюється героїня впродовж твору? (Клер стоїть немовби поза суспільством, тому вона перетворюється на щось непорушне, закостеніле. Жодних змін в ній нема)

До чого привела Клер пережита в юності історія кохання?

Як, кому та чим вона сплатила за гріхи? Чи не забагато?

Яку мету переслідує героїня? Чи є її розплата втіленням вищого правосуддя? («Світ зробив із мене повію, тепер я зроблю з нього бордель. Порядний тільки той, хто платить, а я плачу. Гюлен за вбивство. Розквіт за трупа»)

З якою давньогрецькою героїнею драматург порівнює Клер Цаханасян ?

Які наслідки приїзду «старої дами»?

Проблемна ситуація «Слово на захист Клер Цаханасян»

Слайд № «Моя віра в гуманність – безсила» (Слайд № 11) . Прослідкувати динаміку розвитку вчителя.

Чому вчитель не зумів переконати так «стару даму», щоб вона «спромоглася на чисту людяність» («Людяність, панове, створена для біржі мільйонерів, а з моєю фінансовою потугою можна дозволити собі міняти світовий лад»)

Як ви ставитесь до виступу вчителя на суді? Що сталось? («Я відчуваю, як поволі стаю вбивцею»)

ІV. Рефлексія. Колективне узагальнення..

Гюленці поставлені перед вибором. Спочатку вони поводяться цілком «природньо».

Пропозиція Клер Цаханасян їх ображає і шокує: «Ми ще не стали язичниками…Ми краще житимемо бідними, ніж заплямованими кров’ю…» Спочатку благородні пориви. Але поступово один з мешканців з’являється у нових жовтих черевиках, другий палить дорогу сигару. Змінюється ставлення до Іля навіть членів родини. Показним є зміна ставлення вчителя, який спочатку засуджує дії Клер, але поступово стає одним з найактивніших учасників злочину. Але, на відміну від інших, хоча б розуміє, що коїться злочин – більшість дурить сама себе, шукаючи моральні виправдання вбивству. Створюється враження, що достатньо кількох демагогічних заяв – і виправдати можна будь - що.

«Однак немає нічого жахливішого за бідність, тому що в ній нема шляхетності», – читаємо у фіналі. Бідність матеріальна доповнюється в обивателів бідністю моралі – душі. Навіть Іль, який аж ніяк не був порядною людиною, на загальному тлі стає схожим на героя перед фіналом п’єси. Про Іля мову поведемо на наступному уроці.

V. Домашнє завдання: прослідкувати динаміку розвитку Іля; написати лист до
літературного героя (за вибором)
Категорія: ЯРЕМКО М. Ф. | Додав: Maria (05.03.2013)
Переглядів: 3189 | Теги: Бучацький колегіум, вчитель Яремко, М. Ф., Ф. Дюрренматт «Гостина старої дами», Дюрренматт, Бучацький ліцей | Рейтинг: 3.8/4
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Форма входу

Категорії розділу

ЯРЕМКО М. Ф. [8]
Вчитель світової літератури Бучацього колегіуму та ліцею
КЕРНИЦЬКА Л. І. [2]
Вчитель світової літератури Переволоцької ЗОШ І-ІІІ ст.
МОКРЕЦЬКА Л. Т. [10]
Вчитель української мови та літератури Переволоцької ЗОШ І-ІІІ ст.
ВІДКРИТИЙ УРОК [1]

Пошук

Статистика


Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Міні-чат

Друзі сайту