КЛАСна РОДИНА

Четвер, 28.03.2024, 14:49

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Мій досвід » Мої уроки

Уславлення людської гідності, самоповаги та мужності, засудження приниження й внутрішнього рабства у поезіях Шандора Петефі.

Тема: Шандор Петефі (1823-1849). «Коли ти муж, — будь мужнім...» Уславлення людської гідності, самоповаги та мужності, засудження приниження й внутрішнього рабства у поезіях Шандора Петефі.

Мета: вчити аналізувати ідейно-художній зміст поетичного твору; розкрити його проблематику; вчити сприймати його цілісно; розвивати навички виразного читання, творчого мислення, усного мовлення, уміння підтверджувати свої думки цитатами з тексту, висловлювати свої судження, аргументувати їх, застосовувати набуті раніше знання; виховувати любов до Батьківщини, кращі моральні якості людини.

Тип уроку: урок – дослідження

Обладнання: презентація: «Шандор Петефі (1823-1849). «Коли ти муж, — будь мужнім...» Уславлення людської гідності, самоповаги та мужності, засудження приниження й внутрішнього рабства у поезіях Шандора Петефі».

Епіграф.
Мудрого — не одурити, чесного — не купити, мужнього — не зламати.
Роман Йосипович Шухевич

Успіх однієї відважної людини завжди спонукає до завзяття і мужності ціле покоління.
Оноре де Бальзак

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

1. Що цікавого дізналися про угорського поета Шандора Петефі?
2. Які мотиви є характерними для поезії Ш. Петефі?
3. Які риси вдачі Шандора Петефі та факти біографії відбилися у віршованих рядках поезії «Коли ти муж, — будь мужнім...»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слайд 2. У вивчених творах Д.Дефо, Ж.Верна, Дж.Лондона ми довідалися, як має поводити себе мужня людина. Сьогодні ми більш детально познайомимося зі ще одним твором, який, який продовжить галерею образів мужньої людини. Це вірш угорського поета Шандора Петефі "Коли ти муж – будь мужнім”.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Слайд 3.
Слайд 4.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Робота з епіграфом. Слайд 5.
 Як ви розумієте вислови Романа Йосиповича Шухевича? …Оноре де Бальзака?
 Як ви розумієте значення слова «мужність»?
 Чи потрібна мужність в сучасному світі?

2. Слово вчителя

Слайд 6. Образ мужньої людини знаходить відображення у творах багатьох письменників.
Та, безперечно, знаємо одне, що МУЖНІСТЬ – це самоутвердження «наперекір», здатність душі перемагати страх.
Справжній герой ніколи не буде багато говорити. Він доведе свою правоту ділом, сміливо розгонить своїх ворогів і не буде хизуватися подвигами. Зробивши свою справу, він зникне, немов вихор.
Шандор Петефі вважає, що чоловік має боротися за правду, не боятися за неї пролити кров. Краще відмовитися від життя, ніж зрадити свої переконання. Справжній мужчина не може і не повинен жити в безчесті.
Відвага у боротьбі — ось ознака справжнього чоловіка. Остання строфа вірша розпочинається, як і всі попередні, словами: «Коли ти муж, будь мужнім». Відважній людині не можуть зашкодити ні доля, ні люди.

3. Робота з текстом вірша «Коли ти муж, — будь мужнім...».

1) Виразне читання поезії учнем

Слайд 7. 2) Словникова робота (Вікіпедія)

Муж - мужчина взагалі, доросла, повноправна людина (на відміну від хлопчика, хлопця - «вікове» старшинство), діяч на якій-небудь громадській ниві

У сучасній літературній мові "муж" (не в значенні «чоловік») забарвлене високим стилем, проявляється як поетизм .

«Нарешті я чую мову не хлопчика, а мужа» - А. С. Пушкін

Демосфе́н (грец. Δημοσθένης) (384 — 322 до н. е.) — давньогрецький оратор, логограф, політичний діяч. Зараховується до канону 10 ораторів, визнаний найвидатнішим представником грецької риторики, блискучим стилістом і видатним політиком. І — давньогрецький оратор і політичний діяч.

Му́жність — якість особистості, що виражається в здатності діяти рішуче і доцільно в складній небезпечній обстановці, контролювати імпульсні пориви, долати можливе відчуття страху і невпевненості, в умінні мобілізувати всі сили на досягнення мети.

Вищий прояв мужності — героїзм.

3) Аналіз вірша Ш. Петефі «Коли ти муж, — будь мужнім...»

1. Аналіз першої строфи. Слайд 8.

 Знайдіть поетичний рядок, у якому поет дає першу пораду мужній людині. ("Знайди життєву путь”).

 Чи згодні ви з тим, що від цих мужніх, сміливих героїв доля "тікає”? (Так, вони самі обирають свою "життєву путь”).

2. Аналіз другої строфи. Слайд 9.

 Назвіть ключовий рядок другої строфи. ("Твори у вирі битви”.)

 Яку пораду дає поет мужній людині? Як ви її розумієте? (Твори власне життя у великих важливих справах, борись, будь дієвим і активним).

 Доведіть, що у другій строфі автор закликає читачів до героїчного життя. (Петефі стверджує, що закликати, говорити - цього не досить, треба мужньо боротися з мечем у руках, тобто активно діяти).

("Твори у вирі битви,
А довершивши твір –
Замовкни, як змовкає
Гроза за краєм гір.”)

 Чи можна порівняти з грозою життя самого Шандора Петефі? (Так, його життя було яскравим і величним, він загинув смертю героя на полі бою).

3. Аналіз третьої строфи. Слайд 10.

 Який поетичний рядок ви пропонуєте записати як заклик мужній людині? ("Вмій правду боронить”).

 У чому автобіографічність цієї строфи?

 Яку "правду боронили” Шандор Петефі та його мужні товариші на полі бою?(Право угорців на свободу і незалежність).

4. Аналіз четвертої строфи. Слайд 11.

 До чого закликає мужню людину поет у цій строфі? («Борися і страждай, Але своєї волі Нікому не віддай!»).

 Що, по-вашому, значить «продаватися», бути рабом? (Відмовлятися від Батьківщини, боротьби за її незалежність, від своїх переконань, друзів заради власної користі, грошей, кимось запропонованих).

 Як ви розумієте вислів «голодний, але вільний»? (Непродажна людина може бути голодною, але внутрішньо завжди залишається вільною. Вона нікому не віддає і не продає своєї волі).

 Чи згодні ви взяти вислів «голодний, але вільний» собі за девіз?

5. Аналіз п’ятої строфи. Слайд 12.

 Які рядки вірша звучать як побажання мужній людині? Зачитайте їх. (Останні чотири рядки)

"Будь дубом, котрий буря
З корінням вирива,
Але який не гнеться
Під вітром, як трава!”

 Давайте розмістимо ці рядки у центрі схеми і спробуємо довести, що це центральна метафора твору.

 Чому саме "дуб”? Які властивості дуба найбільше приваблюють поета? (Це дуже міцне дерево, яке буря може з корінням вирвати, але воно "…не гнеться під вітром, як трава!”).

 Перенесемо ці якості на людину. Виявляється, мужня людина може загинути, але вона ніколи не зрадить своїм цінностям. Перерахуйте за схемою, яким саме цінностям.(Буде завжди протистояти долі, творити своє життя "у вирі битви”, боронитеме правду, берегтиме свою волю – ніколи не продасться).

4) Складання схеми за таблицею. Слайд 13.

Завдання: Заповнить таблицю, відповідаючи на питання: «Що означає бути мужнім?». Наведіть приклади з тексту вірша Ш. Петефі «Коли ти муж, — будь мужнім...» і власні пояснення цитованих уривків.



V. Закріплення вивченого матеріалу

1) Відповідь на запитання: Слайд 14 (1).
 Як можна пояснити девіз ліричного героя «Голодний, але вільний»? Чи жив за цим девізом сам поет?

2) Робота з ілюстрацією і текстом. Слайд 14 (2). Слайд 15.



 Чи відображає картина Ласло Хегеуса «Смерть Петефі Шандора» (1850 р.) тему та ідею вірша «Коли ти муж, — будь мужнім...» ? (Див. Додаток№1)

3) Визначіть тему та ідею вірша. Слайд 16.

Тема - вибір життєвого шляху.

Ідея – уславлення людської гідності, самоповаги, мужності, засудження приниженості, внутрішнього рабства.

VI. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання:
підготувати повідомлення про Р. Стівенсона

Використано матеріали розробок уроків:
1. Ірина Хроменко, вчитель-методист, керівник консультативно-тренінгового центру «Педагог»
2. Чередник Л. А. Вивчення зарубіжної літератури. 6 клас.- X. Веста: Видавництво «Ранок», 2006.- 224 с. – (Серія «Авторський урок»)
Категорія: Мої уроки | Додав: Maria (11.03.2013)
Переглядів: 4368 | Теги: «Коли ти муж, засудження приниження й внутрішньог, самоповаги та мужності, — будь мужнім...» Уславлення людськ, Шандор Петефі | Рейтинг: 5.0/2
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Форма входу

Категорії розділу

КОРОЛЕНКО М. П. [8]
Матеріали на конкурс "Класний керівник-2012"
Досвід роботи КОРОЛЕНКО М. П. [1]
Вчитель світової літератури Бучацької ЗОШ І-ІІІ ст. №2
Мої уроки [2]
Світова література

Пошук

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Міні-чат

Друзі сайту